Kränkande? - Ja minst sagt..

Aftonbladet valde idag att ta upp debatten om lagstiftningen vid oalglig spridning av intima bilder på nätet.. Man vill ändra lagstiftningen för att kunna skärpa straffen för brottet.. Problemet är mycket vanligare än man tror.. Framför allt som hämndaktion efter avslutade förhållande eller att någon hackar sig in i datorn och stjäl bilder och annat man har.. Detta är en fruktansvärd kränkning för individen som blir drabbad.. Tyvärr pratar jag av egen erfarenhet då jag utsattes för en sådan hämndaktion för en tid sedan.. Aldrig kunde jag tro att jag skulle drabbas av något sådant. Jag har själv inga intima bilder på mig själv i min dator eller telefon.. Jag visste inte om att någon annan hade det på mig heller.. Men något som blir allt vanligare också är smygfotografering vilket jag blivit drabbad av under en lång tid i ett långt förhållande visade det sig när man granskade och listade ut var och när bilderna var tagna utan att man vetat om det.. Känslan man kände när bekanta kommer och berättar att dem sett intima bilder av en på nätet går inte att beskriva..Hur reagerar man egentligen? Bilderna på mig var upplagda på en av sveriges största porrsajter och bara inom lopppet av ett par dygn var spridningen på bilderna enorm. Tusentals nerladdningar hade gjorts. Bilderna finns på flera tusen människors datorer.. Som sedan fritt kan sprida dem vidare precis vart dem vill.. Även om bilderna försvann från den sidan när jag hade rapporterat dem så finns dem hos tusentals människor på deras datorer och kanske på flera hundra andra sidor.. Jag har inte en aning om när bilder på mig dyker upp igen.. Bilder jag inte själv varit med på.. Bilder som är tagna i smyg i hemmet.. Innanför min dörr där jag ska kunna känna mig trygg.. Så många tjejer som drabbas av detta.. Som får leva med att deras "privatliv" sprids över nätet..  Och inte tror man att man ska hamna där.. Ett förhållande tar slut och någon vill hämnas för en stund.. Vad hämndaktören inte tänker på vid ett sånt här tillfälle är att hämnden blir livslång för den som är drabbad.. Människor hackar sig in i andras datorer och sprider deras liv över nätet.. Något som heller aldrig tar slut.. Internet är en bra uppfinning som vi i många fall har stor nytta av.. Ett stort uppslagsverk där vi kan lära oss massor.. Söka information.. Hålla kontakten med familj och vänner.. Men internet har oxå en stor baksida som vi många gånger inte tänker på.. En baksida som kan förvandla livet till en mardröm.. Saker och ting sprids som en löpeld via nätet.. På en sekund har ibland tusentals människor tagit del av det vi delar med oss med.. Tänk till en gång extra innan ni lämnar ut er själva med bilder och annat.. Tänk en gång extra innan ni skickar bilder till någon på en mobiltelefon.. Eller tar fotografier tillsammans med någon eller delar med er av intima bilder till någon annan.. Man vet aldrig var dem hamnar och man kan aldrig lita på någon.. Sen att man blir smygfotograferad som jag själv drabbades av kan man inte styra över tyvärr.. Jag tror att fler än man anar drabbas av detta.. Och många har inte en aning om att bilder på dem ligger ute.. Ett stort mörkertal finns för att man dels inte vet om att man är drabbad tror jag och dels för att man inte vågar anmäla och för att vetskapen om att de flesta utredningarna läggs ner i brist på bevis så struntar man i att anmäla.. Jag hoppas på en lagändring som gör att straffet för brottet blir hårdare.. Att man tydligt visar att det är fel.. Det är något som får stora konsekvenser för den drabbade så varför ska inte den som sprider bilderna få ett hårt straff?? Det är trots allt något som dem bara drabbas av under en viss tid.. För mig och alla andra som är drabbade av själva spridningen så dras vi med det hela livet på sätt och vis.. Man vet aldrig var och när bilderna syns igen... Man är arg, ledsen och besviken.. 

 Till alla er som bara ens tänker tanken på att göra något sådant här mot någon för att ni är arga - tänk en gång till på hur mycket ni skadar personen i fråga!  Hur ni förstör en annan människas liv! Ni hämnas inte bara för stunden och ni skadar så otroligt mycket mer än ni kan ana! Vad hjälper det att hämnas för att ett förhållande har spruckit? Skulle det ändra någonting egentligen att hämnas på det sättet? Vad tjänar man på att sprida bilder över nätet på någon annan? Vad får ni ut av det?! Förhoppningsvis ett väldigt långt straff, stora böter om jag får bestämma!!! Jag hoppas man kommer fram till en bättre lagstiftning vad gäller dessa brotten där man kan skärpa straffen rejält! Nej det hjälper kanske inte mig att får bort bilderna från nätet att den som gjort detta från mig får ett långt straff och andra konsekvenser.. Men lite plåster på såren att jag får lov att markera att detta är inte okej! Ett sätt för mig att skydda andra från "den personen" att göra det igen! Varför ska han få gå fri utan konsekvenser när jag måste leva med det?!

Till alla er tjejer där ute som drabbas - STÅ PÅ ER! polisanmäl! Samla bevis! Spara allt material ni hittar! Gör skärmdumpar på allting! Spara samtalslistor, sms m.m på telefonen med personen som gjort detta mot er! Stå på er hos polisen.. Det är tufft.. Det är jobbigt.. Många tårar trillar.. Mycket ilska behöver hitta en väg ut.. Humöret svänger och man känner att man inte orkar mer.. Jag är en av dem som varit där.. Men stå på er! Stöd er mot era vänner och familjer!  I slutändan kanske vi kommer någonstans om vi alla vågar anmäla och visa att detta är fel.. Vi blir kanske till slut bemötta på ett sätt där man blir tagen på allvar direkt och något görs åt saken.. Våra anmälningar leder till att andra slipper drabbas.. Vi kommer inte skrämma alla men med hårdare straff och en lagstiftning där det är lättare än idag att straffa den som kränker någon på detta sättet kommer vi åtminstone skrämma några som har tänt tanken.. Vi kommer få några att komma på andra tankar.. Några är bättre än ingen alls.. Vi måste stå upp för varandra och visa att vi inte accepterar detta utan följder för den som gör oss så illa!

Jag skulle inte ens kunna önska min värsta fiende att hamna i min sits..
Kan jag hjälpa en enda tjej genom att driva mitt fall vidare så är jag glad
Kan jag hjälpa en enda tjej att slippa bli utsatt för detta genom att starta
diskussioner om ämnet så har jag nått ett litet mål..
Kan jag genom att uppmärksamma problemet och göra mig hörd runt
omkring i olika sammanhang hjälpa en enda tjej så ska jag göra mig
hörd på alla sätt jag kan..


Kommentarer
Postat av: Amira

Usch det här är hemskt!



Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt och klassa det som en 'indirekt våldtäkt', faktiskt.



Fortsätt och sprid detta budskap, hjälper det 'endast' en så är det värt det.



Mvh

2010-04-28 @ 00:24:04
Postat av: Hysteria

Har själv råkat ut för liknande (inte bilder tagna i smyg men filmer filmade och lagts ut mot min vilja) men ärligt talat, jag tycker inte att det är en större grej än man gör det till. Jag förstår inte själv vad som är så fruktansvärt hemskt med att någon ser en naken eller i sexuella sammanhang på nätet. Drabbar det ens arbetsplats och vänner mm, alltså att de skulle tycka illa om en pga det, så är det dem det är fel på. Tycker att det t ex är sjukt att man kan få sparken från vissa jobb för att man synts naken på bilder på nätet el annanstans, DET är kränkande.



Jag rycker på axlarna till dessa saker faktiskt. Försöker någon sänka mig genom att visa bilder när jag suger kuk på nätet, så tar de miste. Så lätt knäcks jag inte.



Att någon däremot filmat dig i smyg låter ju oroväckande och något som absolut ska tas till polis eftersom det verkar vara lite förföljarvarning på det och det kan ju vara farligt. Men är det en vanlig snuskegubbe så kanske 10 000 i böter med svenska mått mätt max. Vi får tänka på att våldtagna ofta bara får runt 50 000 och det är ju ganska betydligt värre än att bara titta på en bild.

2010-04-28 @ 00:24:05
Postat av: Hysteria

Amira. Indirekt våldtäkt? Nu får folk sluta missbruka ordet våldtäkt om alla kränkningar. Är så jävla trött på det! Våldtäkt om man blivit lurad att bli pappa, våldtäkt om någon tagit en på låret, nu våldtäkt om någon tagit en bild på en och lagt upp i smyg. Ge er! Det är att kränka våldtagna att säga så!

2010-04-28 @ 00:26:10
Postat av: Amira

Hysteria:



Med ditt resonemang så kränker jag mig själv i och med att jag har blivit våldtagen själv. Neddrogad och våldtagen av en sjuk äldre man.



Besitter jag fortfarande inte rätten till att använda ordet våldtäkt?

2010-04-28 @ 00:34:51
Postat av: Johanna

Hysteria



Jag förstår vad du menar med att inte låta sig sänkas.. Jag har inte låtit mig sänkas av det heller.. Vissa dagar så här tätt inpå som det har hänt tänker man fortfarande mycket på det.. Man bearbetar sig uppåt och det är olika för varje individ. För min del handlar det om att grubbla, få ut mina tankar, vara arg för en stund och sen lägger dig sig för den gången.. Det går upp och ner.. Det är inte så att jag går och låter det påverka min vardag varje dag.. Men i början gör man det och det gör nog dem flesta.. Det tar ett tag innan man kommer fram till att det inte ska ta knäcken på en.. Anser oxå att det är sjukt att man ska få sparken från sitt jobb pga av bilder någon annan lagt ut.. Man ska vara försiktig med vad man tar för bilder och till vem man delar med sig..



I min situation har det dock inte varit frivilligt som sagt. Att bilderna har funnit har jag itne haft en aning om och han har dessutom behållt dem så pass lång tid efter vårt förhållande tog slut.. Sen erästtningen o så du drog upp den bryr jag mig inte så himla mycket om.. Om jag skulle få pengar eller inte det kvittar.. Att min före detta skulle få betala ett skadestånd är inte mkt till konsekvens för honom.. En markering med böter till samhället, en villkorlig dom.. Det skulle däremot kännas som en markering..

2010-04-28 @ 00:52:44
Postat av: Johanna

Amira



Fruktansvärt hemskt att du blivit nerdrogad och våldtagen! Det är många snäpp värre än att bilder lagts ut på mig..



Jag skulle gärna se att vad gäller spridning av bilder och filmer som man framför allt tagit i smyg klassas som sexuellt ofredande.



Har man däremot själv tagit bilderna och valt att skicka dem vidare till någon annan eller lagt ut dem på sin egen hemsida på internet så får man räkna med att dem kan hamna i fel händer., Det rättfärdigar inte att någon annan har rätt att sprida dem vidare utan tillåtelse från personen i fråga men då är det svårare att klassa det som ofredande.. Det gäller att man själv tänker efter på vad man gör ibland. Internet är farligare än man tror. Sen ska man egentligen kunna gå naken på gatan om man vill utan att någon tar kort i smyg och sprider på internet men det fungerar ju tyvärr inte så.. Man ska kunna gå i kort kjol utan att folk tycker att man har bjudit in sig själv till en våldtäkt bara för det..



Ja kan det hjälpa någon så är det värt att starta diskossioner om ämnet

2010-04-28 @ 00:59:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0