Kallt samhälle??

Har Sverige blivit ett kallt samhälle när det gäller kriminalvården?? Är vi kalla och okänsliga mot våra brottslingar? Har dem det verkligen så illa i våra svenska fängelser? Vad har ni andra för åsikter?

Min åsikt är nästintill raka motsatsen.. Våra fångar har en otroligt dräglig och nästan alldeles för bra vardag enligt mig.. Det är nästan ett himmelrike gentemot andra länders fängelser.. Våra fångar har tillgång till kuratorer, psykologer, terapeuter.. Dem får hjälp efter sina fängelsestraff att slussas ut i samhället igen.. Man förbereder dem hela fängelsetiden för att komma tillbaka ill samhället igen på ett bra sätt.. Dem har bra matmöjligheter.. Nästan bättre än skolmaten ibland.. Fångarna har tillgång till gym och träning.. Arbetsuppgifter för att tjäna lite pengar.. Rummen är inte allt för små.. Dem har tillgång till tv och annat.. Även våra slutna anstalter har detta.. Hur kan man tycka att vi har blivit kalla mot våra brottslingar?? Så mycket görs för dem för att komma tillbaka på rätt köl igen.. Så mycket resurser och pengar läggs ner på våra fångar för att dem ska komma ut som "vanliga" medborgare igen.. Dem har tillgång till det mesta på våra anstalter.. Om man har begåt grova brott ska man då välkommna dem med stora varma famnar och bara förlåta och glömma? Vad är ett fängelse för ett straff om det är som att bo på hotell? Hur ska vi i samhället då markera att det han/hon gjort är fel.. Hur ska vi då kunna säga att detta är inet okej att göra igen.. Konsekvenser är något människan behöver för att förstå.. Empati kan jag helt klart känna för brottslingar.. Jag kan försöka förstå varför man begår brott.. Varför man väljer den vägen man gör.. Många orsaker och val i livet kan leda till en persons brottsliga beteende.. Jag är inte kall rakt igenom.. Många gånger kan jag känna att jag förstår det beteende vissa männsikor väljer att ha.. Men ibland går det bortom mitt förstånd.. Självklart ska vi hjälpa våra medmänniskor runt om på våra anstalter att ta tag i sitt liv efter ett brott och komma tillbaka på rätt väg igen.. Men jag finner ingen mening med att ha en anstalt där man har det bättre än vad en hemlös man har.. Jag anser inte att vi är kalla mot våra brottslingsar i Sverige..

Kommentarer
Postat av: Victoria

Jävligt bra skrivet av dig.. Bra sagt... Kramiss.

2010-02-11 @ 00:07:41
Postat av: Johanna

Tack tjejen =)) Kramis

2010-02-11 @ 05:34:27
Postat av: Tess ffs

svenska fängelser är rena rama paradiset.. därför folk kan vara kriminella för dom bryr sig inte om dom åker in för dom har de nästan bättre där inne än här ute . det är sjukt att dom som sitter inne ska ha det så jävla bra som dom har .

2010-02-11 @ 21:16:49
URL: http://tessffs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0